Tuesday 26 July 2011

~~SEJARAH KOSMETIK/LATAR BELAKANG PRODUK KOSMETIK~~

  • Definisi pahlawan mungkin berbeza bagi setiap orang. Tetapi untuk para wanita yang cintakan dunia kecantikan, jenis produk tertentu dan nama orang di balik sebuah jenama kosmetik kesayangannyalah yang penting.
 
 SHU UEMURA ♥
 

"Saya berusaha untuk menjadi yang pertama dalam pengembangan produk dan teknik ber-makeup di dunia kosmetik. Seperti seorang penjelajah yang mengibarkan bendera negaranya di negeri yang bari ditemukan." - Shu Uemura

 
SEJARAH PENUBUHAN SHU UEMURA
 
Shu Uemura ditubuhkan pada tahun,19 Jun 1928 – 29 Disember 2007. Beliau merupakan seorang jurusolek di Jepun dan juga pengasas Shu Uemura kosmetik antarabangsa.  beliau dilahirkan di Peribumi CareerA Tokyo. Shu Uemura pada mulanya meminati bidang hairstyling.Beliau telah mendaftar di Tokyo Beauty Academy, beliau satu-satunya pelajar lelaki dalam satu kelas seramai 130 murid.

 
  
Pengalaman pertamanya belaiau dalam mekap filem berlaku semasa penggambaran filem 1957 Joe Butterfly, yang sebahagiannya ditembak di Jepun. Uemura meninggalkan Jepun pada lewat 1950-an untuk mencuba bidang perniagaan makeup dalam  filem dan televisyen .

Waktu rehat yang panjang Uemura menyusul set 1962 filem, My Geisha. Filem tetap membentuk seniman jatuh sakit dan Uemura, yang bekerja sebagai jurusolek Hollywood pada masa itu. Uemura memperolehi sanjungan kritikal untuk berubah pelakon Shirley MacLaine, satu Kaukasia, ke dalam satu wanita Jepun. Dia menerima pujian dari pembuat filem dan tuangannya kedua-dua My Geisha, termasuk MacLaine. Dia tidak lama kemudian menjadi satu daripada artis-artis kegemaran Hollywood. Dia mula bekerja dengan Hollywood terkenal personaliti-personaliti, biasanya seperti perantis jurusolek, termasuk Edward G. Robinson, Frank Sinatra , dan Lucille Ball. Antara kerja dulu pentingnya ialah pada 1965 filem Frank Sinatra, None But Brave.

Uemura membangunkan dan melancarkan produk kosmetiknya pertama dalam 1960. Produknya ialah minyak pembersihan, yang meninggalkan kulit lebih bersih daripada sabun dan juga berfungsi sebagai satu pelembap. Minyak pembersihannya kekal popular di Jepun hari ini. Uemura membangunkan falsafah mekap yang kesihatan kulit pelanggan-pelanggannya sepatutnya aspek paling penting kosmetik. Dia juga percaya dalam mempertingkatkan keindahan alam satu subjek, bukan dengan palsu mencipta ia menggunakan barangan kosmetik.

 Uemura kembali ke Jepun pada tahun 1964 dan membuka sekolah alat solek Shu Uemura, yang mengajar teknik-teknik mekap yang mana dia mempelajari di Hollywood. Dia mengasaskan satu syarikat kosmetik Japan Makeup pada 1967 dan membuka kedai butik pertamanya di daerah Omotesando bergaya Tokyo. Dia menukarkan secara rasmi nama syarikat beliau kepada Shu Uemura Cosmetics pada tahun 1983. Syarikat Uemura membangun dengan pesatnya dan  pertumbuhan pesat dan rasa Jepun untuk produk-produk Kebaratan semasa 1980s. Dalam proses itu, Shu Uemura Cosmetics menjadi satu kuasa utama dalam orang Jepun tempatan dan pasaran kecantikan antarabangsa.

Shu Uemura menjual kepentingan mengawalnya dalam syarikat beliau untuk kosmetik-kosmetik Perancis pembuat L'Oréal dalam 2004 untuk satu jumlah yang tidak diberitahu wang. Bagaimanapun , dia tetap mempunyai daya kreatif di belakang Shu Uemura Cosmetics selepas jualan. Dianggarkan itu mulai awal 2008, Shu Uemura Cosmetics kini membuat kira-kira $100 juta dolar setahun di jualan global di kedai-kedainya di seluruh dunia. Syarikat sekarang mempunyai kedai-kedai di Paris, New York City, London dan Hong Kong, serta kedai-kedai sepanjang Jepun. Garis keluaran syarikat telah berkembang sejak bertahun-tahun termasuk rambut dan produk-produk cara hidup, minyak wangi, bulu mata palsu dan berus alat solek buatan tangan. Dalam proses itu, syarikat Uemura menjadi satu kekuatan budaya dalam beberapa bulan.

 ♦ Cleansing Oils
produk skin care dari shu uemura
 
"make-up starts and ends with cleansing" -kerana itu, Shu Uemura menciptakan cleansing oil yang membersihkan lebih baik daripada sabun dan juga melembabkan. Pembersih paling favorit hingga konon terjual setiap 20 detik di seluruh dunia.
 Eyelash Curler
bulu mata ari pelbagai bentuk dan warna dari shu uemura
 
  • Menjadi kegemaran di antara make up artist profesional hingga kepada wanita penggemar makeup. Alat yang harus kami miliki dalam kotal makeup, penjepit bulu mata Shu Uemura.

 Pressed Eyeshadow
antara produk shu uemura eye shadow dan bulu mata
 
Yang selalu menarik mata setiap kali masuk butik Shu Uemura adalah deretan kotak aneka warna dan tekstur Pressed Eyeshadow. "There are as manu colors as women."
----------------------------------------------------------------------------- 
 
  SHISEIDO 
 
 
pengasas produk shiseido ARINOBU FUKUHARA

Di Asia, siapa yang tidak kenal Shiseido. Perusahaan kosmetik raksasa berasal dari Jepun yang mungkin sudah menjadi kesayangan sejak zaman Ibu atau Nenek kita dulu.
Shiseido telah ditubuhkan pada tahun 1872 oleh Arinobu Fukuhara. Shiseido bermula sebagai sebuah syarikat farmasi . Pada awal tahun 1888,syarikat shiseido telah melancarkan produk ubat gigi yang pertama di jepun. Pada tahun 1897, beliau telah mencuburi bidang perniagaan kosmetik dengan melancarkan produk kosmetik,Eudermine. Pada tahun 1981, shisedo telah mengembangkan syarikat dengan melancarkan produk minyak wangi dan menjelang tahun 1937, ia datang dengan pelbagai jenis kosmetik. Sejak itu,shisedo telah bertukar menjadi sebuah syarikat kosmetik yang mengeluarkan pelbagai jenis produk kosmetik iaitu penjagaan kulit,produk-produk kecantikan dan kosmetik am. Pada tahun 1970-an, Shisedo mengembangkan lagi produk-produk dengan menembusi pasaran-pasaran asing di Eropah dan Amerika Syarikat dengan pelbagai jenis produk. Shisedo telah membina jenama berdasarkan kepada lima mata utama iaitu :
  • krativiti dan inovasi dalam semua produk
  • strategi melancarkan produk
  • sentiasa menganalisis tred dan perkembangan produk kosmetik
  

 Shiseido White Lucent
produk skin care dari shisedo
 
  • Rangkaian produk perawatan kulit Shiseido merupakan salah satu yang jadi pilihan ramai wanita Asia. Melembabkan dan mengerti kebutuhan kulit wanita Asia, juga membantu untuk mencerahkan kulit.

 Shiseido The Makeup Dual Balancing Foundation
foundation from shisedo
 
  • Kamu pasti suka tekstur foundation cair ini. Kerana selain selesa di kulit, foundation ini boleh menyesuaikan dengan keselesaan kulit. Meminimalisir minyak dan kilat di bahagian kulit yang berminyak juga meningkatkan kelembapan di sekitar kulit yang kering.
 
                   
 
------------------------------------------------------------------------------
MAC
 

 
SEJARAH PENUBUHAN KOSMETIK MAC

Produk mac ditubukan pada tahun 1984 oleh dua lelaki rakyat kanada yang bernama Frantoskan dan  FrankAngelo. Mereka mula membuat perjanjian bersama-sama  dlam satu konsep perniagaan kosmetik. Mr.TOSKAN  adalah seorang mekup artis yang terkenal dan  beliau juga seorang jurugambar fesyen. Manakala Mr.Angelo adalah pemilik sebuah salon rambut yang terkemuka. Mereka masing-masing mempunyai pengalaman dan pengatahuan dalam bidang kecantikan dan kosmetik.
MAC adalah bermaksud ACRONYM  yang berasal dari perkataan KOSMETIK SENI MAKEUP
Mereka berdua memutuskan untuk memberi nama MAC  kerana ia merupakan singkatan untuk perkataan “KOSMETIK SENI MAKEUP”.Mereka juga membuat keputusan awal untuk mengambil arah yang berbeza  dengan produk-produk mereka dari syarikat –syarikat konvesional  kosmetik yang lain . Mereka mahu membentuk dan membangunkan satu barisan produk yang akan memenuhi keperluan unik makeup artis professional.

Mereka juga peka dengan mengikut perkembangan iaitu trend dalam fesyen dan  makeup.  Syarikat  kosmetik konvesional  yang lain seolah-olah tidak mengendahkan perubahan trend fesyen dan makeup. Oleh itu mereka mengambil langkah yang berbeza dari syarikat kosmetik-kosmetik yang lain.
Sekang mac telah melancarkan dan mengeluarkan berbagai jenis produk kosmetik yang berwarna-warna, cermin mata hitam ,16o gincu yang berbagai bentuk dan warna,150 eyelinear berbagai jenis dan bentuk. Kini mereka telah Berjaya dan mencapai kejayan dalam bidang Kosmetik MAC .dan terdapat di seluruh dunia cawangan MAC .  
~~produk MAC hello kitty~~ 
 
Hello Kitty bekerjasama dengan Kosmetik Mac selama dua koleksi produk yang dikeluarkan pada bulan ini. Untuk mempromosikan produk ini, kedua-duanya mencipta satu iklan komersial yang benar-benar asli.

Iklan ini mempunyai tema Alice in Wonderland. Ia agak gila dan apabila menonton berasa seperti pencipta mempunyai imaginasi yang tinggi dan ia amat sesuai dengan konsep ini. 

Anda lihat Alice mengikuti apa yang seolah-olah menjadi Cheshire Cat dan kemudian mendapati dirinya di tempat yang pelik dengan banyak guys berbaju dalam seluar ketat kulit hitam dan besar hitam Hello Kitty kepala, dan Kitty utama yang dominatrix mereka atau sesiapa yang dia sebagai , sekurang-kurangnya mereka semua taat kepada perintah beliau. 
 
~~lipstik dari MAC~~


~~blusher dari koleksi MAC~~

~~eye shadow daro koleksi MAC~~

 
   
------------------------------------------------------------------------------  

ESTEE LAUDER

 
Born: July 1, 1908
New York, New York|
Died: 26-04-2004
 
 
SEJARAH ESTEE LAUDER
 
Kecantikan adalah tingkah laku dan sikap seseorang, "Estée Lauder pernah berkata" .

 
EstĂ©e Lauder dilahirkan Josephine Mentzer Ester, anak perempuan kepada pendatang, di Corona, Queens, New York pada 1 Julai, 1908. Dia membesar dan tinggal di atas kedai perkakasan bapanya. Beliau memulakan perniagaan dengan menjual krim kulit untuk wanita di pantai kecantikan pada tahun 1922. Beliau berkahwin dengan Yusuf Lauter (keluarga kemudian menukar nama kepada Lauder) pada tahun 1930. Mereka mempunyai dua anak lelaki tetapi telah bercerai pada tahun 1939. Pada 1942, mereka berkahwin lagi dan pada tahun 1946 mereka mengasaskan Kosmetik EstĂ©e Lauder. Mereka memutuskan bahawa mereka hanya akan menjual produk di kedai-kedai yang terbaik dan pada tahun 1948, dia memujuk pihak majikan New York City di jabatan kedai-kedai untuk memberi ruang kaunter di Saks Fifth Avenue. Itu semua dia diperlukan, dia membuat sehingga hanya terbang keluar pintu. EstĂ©e melakukan kerja sekolahnya dan mendapat tempat terbaik di kedai dan bekerja keras untuk menjual produk. Beliau sendiri membuka setiap membuat kaunter di setiap bandar di mana produk itu dijual. 


Estée Lauder pramuniagawati pintar. Dia akan memberikan wanita yang terkenal, (orang-orang dia tahu dan juga orang yang tidak dikenali) sampel dia membuat menjalankan dalam dompet mereka. Dia mahu jenama yang dikenali sebagai "yang terbaik." Beliau juga membenarkan pembeli cuba produk pada tangan atau muka mereka, memberikan sampel percuma dan memberikan hadiah dengan pembelian.

EstĂ©e Lauder adalah seorang gadis parti dia akan parti dengan selebriti yang kaya. Saya 'am memikirkan wang mo-la. Dia akan memberi mereka minyak wangi dia. Bolehkah anda percaya! Beliau juga dapat tempat duduk 30 orang di meja besar Cool! Pada tahun 1953 EstĂ©e keluar dengan minyak mandi baru yang dipanggil embun belia juga tidak ada sebagai minyak wangi dua kali ganda. 
  


Lauder dan kedua-dua anak-anak lelaki adalah jutawan WOW! Dengan jualan setiap tahun. Lauder mati tangkap Kardiopulmonari on April 26, 2004. Kita semua akan ingat Estee Lauder sebagai seorang wanita yang hebat dalam sejarah.
 
Terima kasih kepada Puan Lauder, dua puluh ribu lelaki dan wanita yang diambil bekerja oleh syarikat beliau diasaskan sebagai perniagaan yang asalnya menjual krim muka dia memanggil "balang harapan."

Berjuta-juta wanita, dan kini lelaki, dari lebih daripada 130 buah negara menikmati produk Lauder mencipta, termasuk penjagaan kulit, alat solek, wangian dan produk penjagaan rambut.

Pada tahun 1998, majalah Time memuji Lauder sebagai salah satu daripada dua puluh abad ke-genius yang paling berpengaruh perniagaan. Dia juga satu-satunya wanita.

Pada tahun 2003, majalah Fortune kedudukan syarikat # 349 dalam senarai Fortune 500 syarikat terbesar di Amerika. Tahun lepas, syarikat melaporkan jualan $ 5120000000 terutamanya melalui kedai-kedai jabatan seperti Saks Fifth Avenue, Bloomingdale, Marshall Field, Neiman-Marcus, Harrods di London dan Galeries Lafayette di Paris.

Hari ini, empayar, Estee Lauder Inc., Syarikat yang ia dirikan pada tahun 1946 di New York City dengan arwah suaminya, Joseph Lauder termasuk: Estee Lauder, Clinique, Aramis, Prescriptives, Origins, MAC, Bobbi Brown, Tommy Hilfiger, La Mer, Donna Karan, Aveda, Stila, Jo Malone, keliru dan keliru, kate menyekop kecantikan, Darphin, Michael Kors dan Rodan & Medan.  
 
 
 
Puan Lauder secara meluas yang diiktiraf di dalam dan di luar bidang beliau. Beliau telah dianugerahkan kedua-dua Perancis Legion of Honor dan Pingat Emas Kota Paris. Beliau adalah salah satu daripada Persatuan Wanita Perniagaan Amerika 10 Wanita Cemerlang dalam perniagaan di Amerika Syarikat pada tahun 1967. Wanita Eksekutif kosmetik menyampaikan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat pada tahun 1989, dan American Society of Perfumers dianugerahkan Living Legend award pertama pada tahun 1994.
Kejayaan pertama Estee Lauder datang terima kasih kepada suatu perintah daripada Saks yang dijual dalam dua hari. 

Produk pertama beliau termasuk mandi minyak yang dipanggil Belia Embun, Super Rich Tujuan Semua Creme, Creme Pack dan pelbagai jenis makeups. Aramis, garis wangian prestij dan membimbing kerjaya produk untuk lelaki, dilancarkan pada tahun 1964. Pada tahun 1968, Lauder memperkenalkan satu garis dan lelaki yang pertama dermatologi-berpandu, kosmetik wangian diuji alergi percuma, dikenali sebagai Clinique. 
pada tahun 1979. Asal-usul Sumber Asli telah diperkenalkan pada tahun 1990. Pada tahun 1990-an, Syarikat telah mengambilalih MAC dan Bobbi Brown. Pada tahun 1997, Syarikat telah mengambilalih Sassaby, Inc, pemilik Perbadanan Aveda. Pada tahun 1999, Syarikat telah mengambilalih Stila Cosmetics, Inc, a Los Angeles-prestij syarikat kosmetik, dan Jo Malone, pemasar yang berpangkalan di London penjagaan kulit berprestij dan produk wangian. Pada tahun 2000, Syarikat telah mengambilalih kepentingan ekuiti majoriti dalam keliru berpusat di New York dan keliru LLC, salun rambut utama, dan keliru dan keliru Produk LLC, pemaju, pemasar dan pengedar produk penjagaan rambut yang berkualiti. Pada tahun 2003, ia diambilalih Darphin, penjagaan kulit prestij syarikat yang berpangkalan di Paris. Syarikat Estee Lauder juga pemegang lesen global bagi wangian dan kosmetik untuk Hilfiger Tommy, Donna Karan New York, DKNY dan Kate Spade jenama. 



Estee Lauder Companies Inc pergi awam pada bulan November 1995. Ia juga tahun bahawa Puan Lauder bersara daripada Syarikat. Sehingga kematiannya, beliau telah berkhidmat sebagai Pengerusi Pengasas Syarikat, kedudukan kehormat yang tidak akan diisi. Pada bulan November 1998, Syarikat mula menjual produk online.Cita-cita Lauder, keazaman dan imaginasi tidak henti-henti legenda. Dia adalah seorang perintis pemasaran gerila.Apabila agensi-agensi pengiklanan terkenal menolak perniagaannya, dia memilih untuk menghabiskan
$ 50,000 untuk menghantar produk terus kepada pengguna, termasuk elit sosial dan puteri, melalui pos. Akibatnya, dia telah menarik beribu-ribu pelanggan. 

Apabila anda pergi ke kedai jabatan dan menerima sampel percuma produk dengan pembelian anda, anda boleh mengucapkan terima kasih kepada Estee Lauder untuk merintis pendekatan pemasaran yang bijak. Dia pernah berkata, "Saya tidak pernah bermimpi tentang kejayaan. Saya bekerja untuk itu." Dalam memoir beliau, dia menulis "Masa tidak di sebelah anda, tetapi saya!Bersama-sama dengan legasi beliau, Lauder meninggalkan dua anak lelaki, Leonard Lauder, pengerusi Estee Lauder Inc, Ronald Lauder, pengerusi Clinique Laboratories, anak-anak perempuan-di-undang-undang, Evelyn H. Lauder dan Jo Carole Lauder, serta empat cucu , Aerin, Gary, Jane dan William, dan enam cicit. 

"Ibu saya bersungguh-sungguh kira-kira tiga perkara: keluarganya, Syarikat indah dia mengasaskan dan misi membawa keindahan dalam kehidupan wanita di mana-mana sahaja," kata Leonard A. Lauder, Pengerusi Syarikat Estee Lauder. "Dia adalah inspirasi kepada wanita yang dia menyentuh melalui produk dan penampilan melalui tahun, bilangan pekerja yang ramai Syarikat Estee Lauder, dan, di atas semua, kepada keluarganya, melalui kasih sayang dan sokongan yang berterusan. Kami akan merinduinya besar . "
 
"Ibu saya bukan sahaja ahli perniagaan yang jarang berlaku, tetapi juga isteri yang luar biasa, ibu dan nenek," kata Ronald S. Lauder, Pengerusi Clinique Laboratories, Inc.. "Dia membawa kegembiraan, visi yang unik dan penentuan tiap-tiap sesuatu. Semangat beliau hidup di dalam diri kita semua. " 

Bercakap untuk Syarikat, Presiden dan Ketua Eksekutif Fred H. Langhammer berkata, "Saya berpeluang untuk mengetahui dan bekerja dengan Puan Lauder dan menyaksikan, tangan pertama, bagaimana dia mampu untuk membawa yang terbaik dalam kedua-dua pekerja itu dan pelanggan. Saya belajar banyak dari dia. Untuk menghormati warisan itu, kami akan mengekalkan standard kecantikan dan prestij dia menetapkan, yang kekal sebagai mercu tanda Syarikat Estee Lauder.  
 
~~koleksi lipstik estee lauder~~


~~blusher dan mascara estee lauder~~



------------------------------------------------------------------------------

BOBBI BROWN
 
 
 
SEJARAH BOBBI BROWN
Bobbi Brown (dilahirkan 14 April, 1957) merupakan jurusolek Amerika dan CEO OF BOBBI BROWN COSMETICS. Produk-produknya telah dijual dalam atas 400 kedai dan dua puluh buah negara di seluruh dunia.
 
BOBBI BROWN Dilahirkan di Chicago, Illinois. Brown telah menamatkan pengajian dari Emerson College di Boston dengan mengambil ijazah didalam solekan untuk teater. Kemudian, dia alih ke New York City untuk bekerja sebagai seniman alat solek profesional. Dalam 1991, dia dan seorang ahli kimia melepaskan satu garisan lipstik baru di bawah jenama Bobbi Brown Essentials, yang kemunculan pertama di Bergdorf Goodman di New York City. Hari ini, talian tersedia ada di beberapa peruncit-peruncit halus seperti Lord & Taylor. Kejayaan yang garis dalam produk makeup membuat beliau dapat menerajui Estee Lauder apabila brown membeli syarikat tersebut pada tahun 1995.

Tambahan kepada mencipta majalah dan makeup untuk pertunjukan fesyen, Brown ialah editor kecantikan eksklusif The Today Show dan satu tetamu yang kerap pada E! dan saluran-saluran Style. Dia pengarang Bobbi Brown Beauty, Bobbi Brown Makeup Manual, Bobbi Brown Teenage Beauty, Beauty Rules and Bobbi Brown Beauty Evolution. Pada 2006-10-24, Brown menyertai Emerson College Board Trustees.

Brown dan rakan-rakannya membuat satu kerja amal iaitu Dress for Success di mana dia memberi wanita kurang bernasib baik, pakaian menarik untuk memakai kepada temu duga pekerjaan. Juga , wanita menerima alat solek asas oleh Bobbi Brown Essentials. Bila mereka menerima alat solek, mereka mendapat alat solek mereka dibuat oleh sukarela Bobbi Brown artis-artis alat solek.

Baru-baru ini, Brown telah disenaraikan sebagai salah satu teratas 7 Make Up Artists, oleh iFashion Network portal fesyen dalam talian global.Brown tinggal di Montclair,New Jersey dengan suaminya Steven Plofker dan tiga anak lelaki, Duke, Dylan , dan Dakota
~~eye shadow dari koleksi bobbi brown~~


~~compact powder bobbi brown~~








1 comment: