Thursday 14 July 2011

~~JENIS-JENIS MAKEUP SPECIAL EFFECT~~

SOLEKAN II

AMIEYANTE ZAZLIN BINTI CHE MEE @ AZMI
200907002
Diploma Kecantikan & Kesihatan
SEMESTER 5
------------------------------------------------------------------------------
ASSINGMENT 1

HMU 542
SOLEKAN  II
EN.JAMIRUL BIN SINAIL

 Special effect make up merupakan pengaplikasian make up yang mana penggunannya adalah dengan tujuan berbeza daripada make up asas. Secara dasarnya special effect make up akan diberi dengan tujuan memberi perubahan pada sesebuah watak bagi menyampaikan karakter tertentu. Kegunaan make up di dalam sesebuah filem amatlah penting. Tidak kira sebasic mana pun penggunaan make up namun ianya tetap diperlukan. Make up sebenarnya akan memberi wajah tampak lebih berseri dan tidak akan kelihatan pucat. Namun make up yang berlebih-lebihan pula akan menampakkan kepuraan-puraan. Didalam industri perfileman, pengunaan make up artis merupakan perkara yang amat penting ini kerana ianya merupakan salah satu faktor pengerak sesebuah filem. Jika seseorang pengarah ingin membuat sebuah filem SERAM,KEMALANGAN,ORANG TUA ataupun yang berkaitan dengan FANTASI, pengunaan special effect make up amatlah penting bagi menunjukkan kebenaran.

Make up diperlukan bagi menunjukkan karakter kepada penonton. Pengunaan special effect make up di dalam filem amat penting sekiranya filem tersebut ada babaknya yang melibatkan kemalangan, pertarungan, cerita-cerita hantu dan makhluk-makhluk halus. Pengunaan special effect make up untuk aksi-aksi tertentu akan memberikan kesan terhadap penonton.

Pada kebiasannya, pementasan teater, pembikinan filem dan drama televisyen akan menggunakan special effect make up bagi memastikan setiap pementasan dan lakonlayar melengkapi sesebuah tema dalam penceritaan untuk mencapai kesempurnaan setiap watak agar memenuhi keperluan skrip.
Disini terdapat contoh-contoh gambar makeup special effect.



1 comment:

  1. HAI AMY BLH DAPATKAN NO AMY UNTUK URUSAN LEBIH LANJUT DAN BANTUAN DARI AMY

    ReplyDelete