Wednesday 13 July 2011

~~~mAKeUP GHost sTORY~~~





SOLEKAN II

AMIEYANTE ZAZLIN BINTI CHE MEE @ AZMI
200907002
Diploma Kecantikan & Kesihatan
SEMESTER 5
------------------------------------------------------------------------------
ASSINGMENT 1

HMU 542
SOLEKAN  II
EN.JAMIRUL BIN SINAIL

MakEUp gHOSt stORY merupakan makeup hantu untuk watak hantu tersebut.Pengunaan make up hantu adalah untuk aksi-aksi tertentu akan memberikan kesan terhadap penonton. Seperti yang kita tahu, filem-filem seram banyak mengunakan special effect make up. ini kerana ia dapat menunjukkan kesan yang agak real kepada penonton. Antaranya kesan darah, luka, kesan kelar, mata merah, ulat dan macam-macam lagi.Terdapat pelbagai jenis hantu yang mempunyai teknik-teknik makeup yang berbeza.

Di dalam gambar ini, makeup artis banyak menggunakan makeup special effect antaranya menggunakan tisu dan telur bagi membentuk wajah kedutan dan sedikit luka-luka pada wajah. ia juga menggunakan cecair merah yang menyerupai seperti darah.cecair merah ini kita boleh menggunakan pati sirap. untuk mendapatkan watak hantu yang lebih seram, pemakaian contact lens berwarna putih untuk memberi watak yang lebih real.



penggunaan tisu dan telur memberi kesan luka pada wajah. ia juga memakai foundation untuk memberi wajah levih pucat. makeup artis tidak menggunakan darah pada watak ini. ia lebih fokus pada bahagia pipi,dahi,bibir dan mata. ia membuat sekakan-akan kesan luka dan rekahan pada bibir . conct lens putih juga dipakai untuk menampkkan lagi watak hantu ini.


Bagi watak toyol pula, pelakon diwarnakan dengan warna hijau pekat dan hitam, rambut ditutup dengan mengunakan peralatan khas bagi kelihatan botak. Mungkin juga ditutup dengan latex. Telinga dibuat panjang dan tirus. Mata dipakaikan lens berwarna merah. Dan bawah mata diwarnakan dengan warna merah. Gigi toyol dipakaikan sesuatu yang berwarna kuning. Toyol tidak memakai pakaian sebaliknya hanya memakai seluar boxing.



seperti yang kita lihat filem hantu kak LIMAH balik rumah ini dimana makeup hantu digunakan untuk watak ini. Melalui pemerhatian saya terhadap filem ini, bagi watak si HANTU KAK LIMAH ini, dipakaikan baju kurung kedah dan kain batik. Pada bahagian muka pula, muka HANTU KAK LIMAH di kedua-dua bahagian pipi dan ianya diwarnakan putih dan warna merah. Di kawasan pipi kanan tersebut juga kelihatan seperti tisu-tisu yang ditampal bagi menampakkan kesan buruk. Di sekeliling kedua-dua Mata pula di makeup kan dengan warna hitam untuk mendapatkan hasil yang lebih gelap. pemakaian rambut palsu yang pajang juga memainkan peranan yang penting untuk menghidupkan watak hantu ini.

make up artis ini lebih kreatif dalam menghidupkan watak hantu ini. pada bahgian sebelah kiri mulut ditampalkan tisu dan telur untuk mendaptkan efek lubang dan luka pada bahagian ini. ia juga memasukkan gigi palsu pada bahagian yang ditampal dengan tisu dan telur tersebut. ia juga menggunaakn cair berwarna merah seolah-olah seperti darah. pada bahagian leher dan dahi pula dibuat seperti kesan luka. bahagian mata pula di warna kan dengan warna hitam.ia menggunakan eye shadow hitam. rambut pula disasak dan dilepaskan seprti tidak terurus.















1 comment:

  1. As salam,ada sesiapa tahu buat luka oprate palsu?urgent utk lakonan kampus.hubungi 0148071281

    ReplyDelete